lofb
skypemini
mobile: (+30) 6974735896
phone: (+30) 2310327888
logo

Ψυχολόγος, Σεξολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια, Σύμβουλος σχέσεων

flag
logo
Χριστίνα Καλογιάννη M.A. & M.Sc.
Ψυχολόγος, Σεξολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια, Σύμβουλος σχέσεων
flag
article

Οι τεχνικές Mindfulness

Τεχνικές Mindfulness υπάρχουν πολλές. Είναι τεχνικές που βασίζονται πάνω στον διαλογισμό και στην αρχή του να διατηρεί κανείς την επίγνωση του στις εμπειρίες του παρόντος. Ανάλογα με την εμπειρία του και τον τρόπο δουλειάς του, κάθε ειδικός μπορεί να αναπτύξει τις δικές του τεχνικές τις οποίες διδάσκει στους ενδιαφερόμενους.

Ένα παράδειγμα τεχνικής Mindfulness είναι η επίγνωση της αναπνοής. Κατά την διάρκεια όλης της ζωής μας δεν σταματούμε να αναπνέουμε, αλλά το κάνουμε χωρίς επίγνωση. Η αναπνοή είναι λειτουργία του σώματος άρρηκτα συνδεδεμένη με την συναισθηματική μας και σωματική μας κατάσταση. Ο τρόπος που αναπνέουμε κατά την διάρκεια της ημέρας επηρεάζεται σημαντικά από το εάν νιώθουμε χαρούμενοι, λυπημένοι, θυμωμένοι, κτλ και το εάν ήμαστε άρρωστοι ή υγιείς. Το να έχουμε επίγνωση του τρόπου που αναπνέουμε έχει ως αποτέλεσμα ότι εκπαιδεύσουμε τον νου μας να είναι στο παρόν, αποκτούμε καλύτερη γνώση του πως λειτουργεί το σώμα και ο νους μας και την ικανότητα του να επέμβουμε στην αναπνοή μας ώστε να ελέγξουμε τα επίπεδα του άγχους ή της στεναχώριας μας.

Παράδειγμα τεχνικής επίγνωσης της αναπνοής: Φέρτε την προσοχή σας στο πώς αισθάνεται το σώμα σας αυτή τη στιγμή. Παρατηρήστε την στάση του, εάν η πλάτη είναι ίσια ή οι ώμοι σκυφτοί, που ακουμπούν τα χέρια σας και τα πόδια σας, ποιο σημείο του σώματος σας στηρίζει το μεγαλύτερο μέρος του βάρους σας τώρα. Εξερευνήστε τις αισθήσεις του σώματος σας. Δείτε εάν υπάρχουν μυς του σώματος σας που είναι σφιγμένοι (μέτωπο, σαγόνι, αυχένας, πλάτη, κοιλιά, χέρια, πόδια). Μην προσπαθήσετε να αλλάξετε τίποτα από την στάση σας ή την κατάσταση των μυών σας, απλά παρατηρήστε. Τώρα φέρτε την προσοχή σας στον αέρα που με κάθε εισπνοή περνάει μέσα από τα 2 ρουθούνια σας, τον λαιμό και καταλήγει στους πνεύμονες και με κάθε εκπνοή εξέρχεται ακολουθώντας την αντίθετη διαδρομή. Ακολουθήστε την διαδρομή αυτή, μετακινώντας την προσοχή σας καθώς ακολουθείτε τον αέρα. Αφιερώστε λίγα λεπτά ώστε να παρατηρήσετε :

- εάν ο αέρας που εισέρχεται είναι πιο δροσερός από εκείνον που εξέρχεται
- τον ρυθμό της αναπνοής, είναι γρήγορος ή αργός;
- τις αισθήσεις στην περιοχή του θώρακα και την κίνηση του με κάθε εισπνοή και κάθε εκπνοή

Εάν με κάθε εκπνοή επιτρέψετε στο σώμα σας να χαλαρώσει λίγο περισσότερο θα δείτε πόσο εύκολο σας είναι τώρα να ηρεμίσετε σώμα και νου.

Όπως στόχος της γυμναστικής είναι να ενδυναμώσουμε τους μυς μας, έτσι στόχος των τεχνικών Mindfulness είναι να εκπαιδεύσουμε τον νου μας να επανέρχεται στο παρόν και να βλέπει τις καταστάσεις πιο αντικειμενικά και πιο ψύχραιμα. Κάθε λειτουργία μας, από το πως καθόμαστε, μιλούμε, κινούμαστε μέχρι το πώς σκεφτόμαστε μπορεί να γίνει αντικείμενο εκπαίδευσης του νου. Ολοκληρωμένες τεχνικές Mindfulness μπορείτε να βρείτε σε βιβλία και στο διαδίκτυο ή μπορείτε απλά να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό που θα διαμορφώσει με την βοήθεια σας τις τεχνικές που ταιριάζουν στις δικές σας ανάγκες.

signature