logo-christina
mobile: (+30) 6974735896
phone: (+30) 2310327888
logo

Ψυχολόγος, Σεξολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια, Σύμβουλος σχέσεων

flag
logo
Χριστίνα Καλογιάννη M.A. & M.Sc.
Ψυχολόγος, Σεξολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια, Σύμβουλος σχέσεων
flag
thema

Κρίσεις πανικού

Οι κρίσεις πανικού είναι περιστατικά έντονου φόβου ή άγχους που κορυφώνονται μέσα στα πρώτα 10' και έχουν τουλάχιστον τέσσερα από τα παρακάτω συμπτώματα:

- Αυξημένους καρδιακούς παλμούς
- Λαχάνιασμα
- Τρέμουλο
- Αίσθημα πνιγμού ή ότι η αναπνοή δεν είναι αρκετή
- Πόνο ή δυσφορία στο στήθος
- Ναυτία ή άλλες στομαχικές διαταραχές
- Ζαλάδα ή αίσθημα λιποθυμίας
- Μούδιασμα
- Αποπροσωποποίηση ή αποπραγματοποίηση (το να βλέπεις τον εαυτό σου ή τον κόσμο "από έξω", σαν να ήσουν κάποιος άλλος)
- Φόβο ότι θα χάσεις τον έλεγχο ή ότι θα "τρελαθείς"
- Φόβος ότι θα γίνεις ρεζίλι
- Φόβος θανάτου
 

Αν συνυπάρχουν λιγότερα από τέσσερα από αυτά τα συμπτώματα τότε πάλι μιλάμε για κρίση πανικού αλλά με περιορισμένα συμπτώματα. Οι κρίσεις πανικού διαφοροποιούνται από τις κρίσεις άγχους όσον αφορά την ένταση των συμπτωμάτων τους και τη διάρκεια τους. Οι κρίσεις πανικού συνήθως φτάνουν στο αποκορύφωμα τους σε δέκα λεπτά και μετά αρχίζουν να υποχωρούν. Επειδή η ένταση των συμπτωμάτων είναι πολύ μεγάλη, οι άνθρωποι που τις βιώνουν συχνά πιστεύουν ότι παθαίνουν καρδιακό επεισόδιο, αναπνευστικό επεισόδιο ή κάποιου άλλου είδους αρρώστια και καταλήγουν στα επείγοντα ενός νοσοκομείου πιστεύοντας ότι κινδυνεύει η ζωή τους.

Οι κρίσεις πανικού δεν ξεκινάνε πάντα εξαιτίας κάποιου αγχοτικού γεγονότος, αλλά μπορεί να ξεκινήσουν και ενώ το άτομο βρίσκεται σε μια φαινομενικά ήρεμη κατάσταση. Για παράδειγμα, την ώρα που χαλαρώνει, έχει ένα ήρεμο δείπνο με τους φίλους του, την ώρα που κολυμπάει, κ.τ.λ. Επίσης, οι κρίσεις πανικού δεν είναι απαραίτητο ότι θα ξεκινήσουν με κάποια αγχώδης σκέψη. Με άλλα λόγια συχνά έρχονται απροειδοποίητα. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις, συνδέονται με άλλες συναισθηματικές διαταραχές ή αγχώδης καταστάσεις. Για παράδειγμα, ένα άτομο με αγχώδη διαταραχή ή κοινωνικό άγχος μπορεί να έχει μια κρίση πανικού πριν να δώσει μια ομιλία μπροστά σε μεγάλο κοινό.

Το κυρίαρχο χαρακτηριστικών των κρίσεων πανικού είναι ότι γίνονται πολύ δυσάρεστες και τρομαχτικές. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το άτομο που έχει βιώσει επανειλημμένα περιστατικά κρίσεων πανικού, φοβούμενος μια επερχόμενη κρίση, να αποφεύγει καταστάσεις που πιστεύει ότι μπορεί να την προκαλέσει. Πολύ συχνά φαινόμενα είναι η αποφυγή κάθε είδους άσκησης ώστε να μην αυξηθούν οι καρδιακοί χτύποι, η αποφυγή μέσων μαζικής μεταφοράς ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής και γενικότερα η αποφυγή συναθροίσεων.

Για να αντιμετωπίσετε σωστά τις κρίσεις πανικού όμως είναι σημαντικό να μην προσπαθείτε να τις αποφεύγετε με κάθε κόστος. Χρειάζεται να μιλήσετε για αυτές, να καταλάβετε τι τις προκαλεί στην πραγματικότητα και να μάθετε ποιες είναι οι "πρώτες βοήθειες" για τέτοιες καταστάσεις. Ένας ψυχολόγος - ψυχοθεραπευτής είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για να σας βοηθήσει να κατανοήσετε τις βαθύτερες αιτίες και να σας καθοδηγήσει στο πως να τις αντιμετωπίσετε. Η ψυχοθεραπεία σε αυτές τις περιπτώσεις είναι συνήθως γνωσιο-συμπεριφορικής κατεύθυνσης και αρκετά βραχεία. Με άλλα λόγια η ψυχοθεραπεία περιλαμβάνει αρκετές οδηγίες, ασκήσεις, και ολοκληρώνεται μέσα σε λίγες συναντήσεις.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι οι κρίσεις πανικού είναι ένα απτό αλλά και επιλύσιμο πρόβλημα. Είναι πάνω από όλα ένα μήνυμα που σας στέλνει το σώμα σας ότι κάτι στην ζωή σας δεν πηγαίνει σωστά, ότι έχετε υπερβεί τα όρια σας, είναι μια έκκληση για βοήθεια από τον ίδιο σας τον οργανισμό.

barre